Informationsklassning och handlingsplan

Hur använder du KLASSA?

Logga in i KLASSA
 

  1. Utse en, eller flera organisationsansvariga som ska hålla i arbetet. Det är ofta någon som har motsvarande en informationssäkerhetssamordnar-roll.
  2. Skapa upp er organisation – fyll i formuläret och skicka in ansökan (hyperlänk). Tänk på att organisationen ska vara på kommun- eller landstingsnivå, inte på förvaltningsnivå.
  3. Registrera din användare – godkännandet av organisationer granskas manuellt. Det kan därför ta ett par dagar. När er organisation är godkänd får du en registreringsinbjudan till din angivna mejladress.
  4. Bygg upp er organisation – lägg till fler organisationsansvariga om ni behöver och lägg till system. Tänk på att organisationsansvariga har behörighet att se all information inom den aktuella organisationen.    
  5. När systemen är skapade kan du bjuda in systemförvaltare och eventuellt systemägare för respektive system. Dessa roller ser enbart sina egna system.

 

NÅGRA TIPS!

  • Lägg inte upp fler användare än nödvändigt! Alla deltagare i ett möte behöver inte ha tillgång till KLASSA. Resultatet går med fördel att exportera efter genomgången och kan då bearbetas bredare.
  • Bygg inte organisationsstrukturer i KLASSA. KLASSA ska hålla reda på system och klassning av informationen i dem inte vilket verksamhetsområde de tillhör.
  • Du kan bjuda in befintliga eller skapa ny användare. Är du osäker på om användaren redan finns, så prova först med att börja skriva i namnet på användaren i fältet Befintligt. Om du inte hittar användare så skickar du en inbjudan.
Sveriges Kommuner och Landsting
Sveriges Kommuner och Landsting
Besöksadress: Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm
Telefon växel: 08-452 70 00
E-post: klassa@skl.se
Om kakor
Om webbplatsen

En webbplats från Sveriges Kommuner och Landsting